1% päevas teeb meid 37x paremaks aastas


Öeldakse, et lapsed ei tee mitte seda, mis me ütleme, vaid järgivad seda, kes me oleme ning tihti kehtib see ka sõprade puhul. See muudab ülioluliseks endale ausalt otsa vaatamise. Kas meie sõber, väiksem õde või vend ei kuula meie nõu ja ei saavuta eesmärke, mida soovib, sest asi on neis või tegelikult saame ise selle heaks midagi ära teha, arendades enda harjumusi?



Väikeste sammude jõud

Ühe meie sõbranna ja tiimikaaslase enesearengu lugu on järgnev. Ta on ülivõimekas, kohusetundlik, energiline ja kõike muud, mida ühest erakordsest inimesest võid loota. Töötab mitmel kohal, saavutab suurepäraseid tulemusi ja kolleegid on alati rahul nii tema energia kui tehtud töö kvaliteediga. Kõik, mida ta alates kooliajast teinud, on olnud suurepärane (hõbemedal koolist ja kaks cum laudet ülikoolist on ainult paar näidet pikast nimekirjast). Võib-olla nägid teda ka Duubli saates?!


Samas suurepärasuse taga oli inimene, kes magas vähe, toitus ebaregulaarselt ja trenni ei teinud. Samal ajal saavutas ta ikkagi erakordseid tulemusi. Mõelda vaid, mis suudaks veel siis kui saaks need harjumused paika. Mõeldud, tehtud, läbi coachingu hakkas tema arendamine pihta. Esmalt läks pikalt aega, et saada korda uni. Aega läks rohkem kui pool aastat, kuid vaikselt läks unetundide arvelt asjade tegemine minimaalsemaks ja magamine regulaarsemaks.


Uni paigas, sai liikuda edasi trenni juurde. Alustatud sai sellest, et ta ülesandeks oli teha iga päev kõigest 2 minutit trenni, ei midagi rohkem ega vähem. Kõigest kaks minutit. Aeg millega ei jõua vetsus käia, süüa, kohvi teha, rääkimata siis trenni tegemisest. Aegamisi sai aga kahe minutiline harjumus sisse harjutatud ning sellest kahest minutist sai viis ja siis juba paar korda nädalas pikemad trennid. Muidugi on olnud ka vahepeal tagasilööke mil mõni pikem trenn on haiguse mõjul või suurest töökoormusest tulenevalt ära jäänud.


Peamine, mis on muutunud on tema enda energia ja suhtumine. Jah, ta oli ka ennem suurepärane, kuid varasemalt põles ta iga paari kuu tagant läbi, sest “tappis” end tööga. Ikka ja jälle kasvas kõik üle pea ja tervis ütles üles (kord ka nii, et tuli aega haiglas veeta). Nüüd aga pole seda ega midagi ligilähedast juhtunud juba pikemat aega ning rahulolu nii endast kui ümbritsevate inimestega on aina suurenenud ja ikka veel suurenemas. Uskumatu või mis?


Toitumine tuli nende arengutega kaasa iseenesest ning järgmised arengud terendavad juba silme ees ja on töös. Kõik hakkas aga pihta ainult ühest väikesest harjumusest - kahest minutist trenni tegemisest.



Harjumuste skeem

Sellest räägib suurepäraselt James Clear enda raamatus Atomic Habits, kus ta selgitab lihtsat harjumuste loomise skeemi. Skeem ise on lihtne:

  1. pane endale väike päästik (näiteks kui ärkan, loen raamatut);

  2. pane paika auhind (meenuta endale et saad telefoni/snäki/kohvi haarata kohe kui loetud);

  3. loe (näiteks kõigest üks leht);

  4. naudi auhinda (haara kohvi).

Niimoodi võid luua endas ükstapuha, mis harjumusi arendamaks ükstapuha, mis suunda. Olgu selleks siis lugemine, investeerimine, tervislik toitumine või midagi muud. Kõik hakkab pihta sellest, et sa alustad ja teed seda järjepidevalt pisikeste sammude kaupa.


Paned tähele, et esimene lugu on just tõeline edulugu selle kolmanda sammu üliheast kasutamisest? Nii on. Samuti oli sel lool olemas hea päästik - teen trenni kui jõuan õhtul koju.

Auhinnaks oli rahulolutunne, mis iga kord ka tuli. Jah, skeem võib vahel toimuda väga intuitiivselt ja kiiresti. Suured muutused algavad tõeliselt pisikestest algustest.


Aga mis siis kui ma läbi kukun?

Samas me kõik vahepeal kukume läbi või mis? Tuleb ette neid päevi, kus me ei tee, mis kokku lepitud ja see võib meid viia mureni, kas nüüd on kõik katki. Selle kohta on James Clearil veel üks suurepärane mõte. Nii nagu valimistel on tarvis saavutada kõigest enamus ehk 51% on see piisav ka harjumuse loomisel. See on täiesti loomulik, et on päevi, kus me kukume läbi ja ei tee planeeritut. See on okei. Pole põhjust end maha tampida. Selle asemel ole endaga leplik ja lihtsalt tee järgmisel päeval harjumust ilusti edasi. Kui suudad seda teha 51% kordadest oledki võitnud ja harjumus kinnistub.

On aeg minna väikseid samme tegema ja läbi kukkuma, sest 49% kordades on harjumuste puhul on see täitsa okei.


Iga muutus hakkab pihta esimesest pisikesest, tillukesest sammust. Tee ka sina üks samm edasi, loe leht raamatut või tee kaks minutit trenni. Head sammumist.