Kui mina suudan, siis suudad sina ka


Olla tegus noor pole iga päev just kõige kergem töö. Mõne päeva lõpus võib olla tunne kui läbitõmmatud rihmal - väsinud koolist, kulunud emotsioonidest ja katki minev kogu sellest virr-varrist, mis ümber toimumas. Järgnevalt räägime mitu kasulikku nippi sellest, kuidas hoida nii enda kui sõbra motivatsiooni ja energiat üleval ennetamaks eelnevat.




1 euro ennetamisse päästab 2.2 eurot kahjude likvideerimiselt

Antoine de Saint-Exupéry (raamatu “Väike Prints” autor) on öelnud “Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.” Seega eesti keeli lihtsuses peitub võlu. Kõige lihtsam on ju ikka ennetada igasuguseid motivatsioonikriise ja läbipõlemisi. Samas hoolimata sellest, et see tundub loogiline ja mõistetav põlevad päevast-päeva ja aastast aastasse ikka inimesed meie ümber läbi. Miks?


Üks põhjustest on see, et esimese sammu tegemine on lihtsalt nii pagana raske. Miks muidu öeldakse, et trenni tegemise juures on raskeim koduuksest välja saamine. Kui see aga tehtud, siis edasine on juba lihtsam.


Esimene nipp, kuidas hoida enda motivatsiooni ja ennetada selle kadumist on väga lihtne. Lihtsalt vaheta enda telefoni taustapilt ennast motiveerivaks. Näiteks kui oled inimeste inimene, siis pane sinna pilt sinust koos sõpradega. Kui oled tulemustele orienteeritud pane sinna pilt sellest, kuidas said mingi auhinna. Saad aru küll - pane pilt, mis teeb sind uhkeks ja paneb sind hästi tundma. Vahetada tuleb ainult üks väike pilt telefoni taustal ja ongi kõik.



2 eurot ennetamisse päästab 4.4 eurot kahjude likvideerimiselt

Kui sa esimese nipiga said juba hõlpsasti hakkama (või ka raskemalt), siis võid teha järgmise sammu edasi ja saame ette võtta juba gramm tulemuslikuma, samas ka väljakutsuva ülesande enesearengu teekonnal.


Vaata iga päev hommikuti üks motiveeriv video. Lihtsalt sisesta Youtube'i “motivational video” ja vaata, mis tuleb. Vaatamist jätkub aastaks kindlasti. Just niimoodi käitus ka minu üks tuttav, kui tal oli koolis töötades raskem periood. Iga päev tööle minnes kuulas ta üht motivatsioonivideot, mis Youtubest leidis. Millegipärast oli tal alati kooli jõudes energiat rohkem kui kodust liikuma hakates. Seega, katseta seda sama.


Mitu miljonit väärt nipp

Adam Grant enda raamatus "Give & Take" räägib katsest, mis tehti ülikooli töötajatega, kelle ülesandeks koguda ülikooli vilistlastelt annetusi aitamaks raskema majandusliku taustaga tudengeid. Nimelt on Ameerika ülikoolides väga tavaline praktika, et kooli vilistlastelt kogutakse annetusi tehes selle jaoks telefonikõnesi. See töö on raske, inimesed saavad palju eitavaid vastuseid ja ka palju ebameeldivat emotsiooni helistades inimestele ka näiteks nende õhtusöögi ajal. Motivatsiooni hoidmine seda raskem.


Grant räägib, kuidas nad tegid Michigani ülikoolis katse, selgitamaks välja, kuidas arendada selle töö tulemusi. Nagu ikka, lihtsuses peitub võlu. Kui kõnekeskuse töötajad said vaid viis minutit kohtuda inimesega, kes tänu nende tehtud tööle pääses ülikooli õppima, tõusis nende produktiivsus erakordselt. Nad jaksasid helistada kaks korda (ajaliselt) ning suutsid annetustena koguda ligi 3x rohkem. Mõju säilis samamoodi kuu hiljem.


Seega kui soovid olla motiveeritud, siis küsi aeg-ajalt sõbralt või kellega iganes sa kokku puutud, kuidas oled oma tegevusega teda mõjutanud, mis positiivset muutust on see talle kaasa toonud. Ammuta seda emotsiooni endasse, regulaarselt. Veel parem, aita ka teistel seda ammutada, õpetades seda sama nippi neile. Lihtne, ent võimas samm enesearengu trepil edasi.


Kaks pead on ikka kaks pead

Veel üks väärt nipp on omada mentorit või kootsi. Olles ise aktiivne ja soovides pidevalt teisi aidata, et nende elu oleks parem ning ka nemad saavutaks elus rohkem ja tunneksid end õnnelikumana, ei tohi ennast ära unustada (ka selle osas räägib Granti raamat palju head). Samas, kes aitab aitajaid? Seega leia endale mõni mentor, kellega saad enda muresi jagada või otsi endale koots, kes aitab sul leida vastuseid sinu enda seest. See kui sinu pea on rahulik ja emotsioonid maandatud, aitab sul seda teha edukamalt ka teistega. Kaks pead on ikka kaks pead.


Kõige lihtsam nipp

Kui siiamaani on valdavalt iga nipp läinud järjest väljakutsuvamaks, samas ka mõjusamaks, siis lõpetame millegagi, mis on mõlemat korraga. Nimelt päeviku, veel parem tänulikkuse päeviku pidamine.


Courseras on üleval kursus Heaolu teadus, kus kõige esimene märksõna on tänulikkus. Tänulikkus on üks maagiline asi, mis aitab meie ajus toota heaoluhormooni, mis muudab meie enesetunnet paremaks. Seega, kui tahad tunda end paremini ja motiveerituna, siis piisab ainult sellest kui omad märkmikku ja pastakat ning otsustad iga hommik kirjutada kolm asja, millele oled tänulik ja iga õhtu kolm asja, mis läksid sel päeval hästi. Enesele märkamatagi oled sa aegamisi üha tänulikum ja su elu kvaliteet tõuseb märgatavalt.


“Be thankful for what you have; you'll end up having more. If you concentrate on what you don't have, you will never, ever have enough.” Oprah

Päriselt ka!

Tean, millest räägin, sest olen ka ise seda päevikut enam kui paar aastat pidanud. Nii nagu alustatud sai, siis perfektsus pole mitte see, kui pole enam midagi lisada, vaid see, kui pole enam midagi ära võtta. Seega eemalda üleliigne ka siit artiklist ja alusta sellest, kõige lihtsamast tegevusest, mis siit nippidest leidsid.